Trainer en docent

Trainingen en onderwijs

Onrust, angst, verdriet, boosheid, achterdocht, je komt het allemaal tegen als je voor iemand zorgt. Het vraagt veel van zorgverleners. Zeker als iemand niet goed meer begrijpt er gebeurt, door dementie of een andere ziekte of beperking.

Iris tekst en onderwijs traint zorgmedewerkers en geeft workshops aan mantelzorgers en naasten van mensen met dementie. Iris tekst en onderwijs geeft ook les aan de opleiding van stichting miMakkus. Over afstemmen van de zorg, omgaan met onrust en ‘onbegrepen gedrag’ en zelfzorg voor de zorgverlener.

Nanda weet op een veilige en vooral leerzame wijze de cursist uit te dagen om in de schoenen te staan van zichzelf, maar zeker ook in die van de cliënt of bewoner. Ze weet als geen ander hoe je een training moet geven, maar ook hoe de inhoud van elke training overzichtelijk en te volgen blijft voor de ander.

Jeroen Poels

Hoofd opleiden incompany trainingen, stichting miMakkus

Ervaringsgerichte trainingen

In de trainingen werken we met casuïstiek en vragen van deelnemers en gebruiken we inzichten en technieken van

sensorische informatieverwerking, mindfullness en miMakkusmethode.

Zelfzorg

Zelfzorg is net als het zuurstofmasker in het vliegtuig. Dat moet je ook eerst opzetten, voordat je anderen kunt helpen. We gaan op zoek naar hoe jij ook voor jezelf kunt zorgen.

Presentie

Echt aanwezig zijn in het hier en nu en niet met je hoofd al bij de volgende taak.

Bewust contact

Je aandacht richten op de ander én de verbinding met jezelf blijven maken. Eerst bewust contact maken, voordat je handelt.

ervaringsgerichte trainingen-dementie-iris tekst en onderwijs-nanda niemeijer

Onderzoekende houding

Er is geen kant- en klare oplossing voor omgaan met gedrag. Elke situatie vraagt om te kijken wat nu nodig is. Dat vraagt om een onderzoekende houding.

Stap voor stap

Mensen met dementie schrikken als je snel werkt. Dan krijg je ‘weerstand’. Je leert goed te kijken en stap voor stap te werken, in het tempo dat past bij de zorgvrager.

Lichaamstaal

Wat roep jij op met jouw lichaamstaal? Wat zie je bij de ander?

Zintuiglijke prikkels

Waar reageert een zorgvrager op? Welke zintuigelijke prikkels kun je gebruiken als ingang tot contact? Wanneer raakt iemand overprikkeld? Hoe zie je dat?

Ik ben bevoegd docent en geregistreerd bij het CRKBO (zoek op N.A.N. Niemeijer).

Ik ben ook geregistreerd miMakker (zoek op Nantje).

Praktijksituaties in de zorg

Een mevrouw met dementie op de PG afdeling wil naar huis. Ze moet de kinderen van school halen, denkt ze.  Als je zegt “Mevrouw uw kinderen zijn al groot, die gaan niet meer naar school”, wordt ze boos.

Ondertussen probeer je een rapportage te schrijven en gaat de telefoon. Tegelijkertijd hoor je ergens een bedalarm afgaan en moet meneer Peters  alwéér naar het toilet.

Wat doe je als er van zoveel kanten een beroep op je gedaan wordt? Ga je rennen, om maar zoveel mogelijk gedaan te krijgen? Kun je een stille bewoner dan nog de aandacht geven die hij nodig heeft? Of heb je altijd het gevoel dat je tekort schiet?

Hoe kom jij thuis na een dienst? Moe en uitgeput, of energiek en tevreden over je werk? Hoe blijf jij overeind in een omgeving die steeds meer van je vraagt? En hoe zorg je ervoor dat je werk meer is dan ‘alles gedaan krijgen’? Hoe zorg je ervoor dat je werk  voldoening geeft?

Minder onrust en agressie

In de trainingen leren zorgverleners om goed te kijken naar signalen van mensen met dementie of een andere neurocognitieve stoornis en af te stemmen op de zorgvrager. Zorgverleners leren ook om stress bij zichzelf te herkennen en op tijd een adempauze te nemen. Dit leidt tot beter contact. Daardoor is er minder onrust en agressie en verbetert de kwaliteit van leven voor zorgvragers. Zorgverleners ervaren meer plezier in hun werk.

Sensorische informatieverwerking

Onze ogen, oren, neus, mond en huid geven ons informatie over de wereld om ons heen. Vanuit ons lichaam krijgen we informatie over onszelf. Hebben we honger? Moeten we naar het toilet? De hersenen verwerken al deze informatie. Bij mensen met dementie of een andere neurocognitieve stoornis, gaat daar iets mis. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat iemand sneller schrikt, of dat iemand voortdurend geluid maakt of rondloopt. In de training leren we goed observeren voor welke ‘prikkels’ iemand gevoelig is en daar op afstemmen.

Meer over sensorische informatieverwerking: https://estasi.nl

 

miMakkusmethode: afstemmen in contact

Voor mensen met dementie, NAH, een verstandelijke beperking of somatische problematiek, is contact maken soms moeilijk. Zorgverleners vinden het soms lastig om te begrijpen wat de zorgvrager nodig heeft. Andersom begrijpt de zorgvrager taal niet zo goed (meer). Dit leidt tot misverstanden, onrust en ‘onbegrepen gedrag’.

De miMakkusmethode biedt handvatten voor communicatie en contact met zorgvragers. Dit verbetert direct het welzijn van zorgvragers en vermindert onrust, agressie en probleemgedrag.

Meer informatie over de miMakkusmethode: https://mimakkus.nl

Mindfulness: met aandacht in hier en nu

Je bent een bewoner aan het verzorgen en in je hoofd maak je alvast een boodschappenlijstje voor na het werk. De bewoner wordt onrustig en duwt je weg.

In de trainingen oefenen we met mindfullness: met je aandacht bij die bewoner te zijn. Dat brengt rust. Voor de bewoner en voor jou. De bewoner ervaart dat je ‘present’ bent en jij kunt beter afstemmen.

We leren je ook om je eigen stress-respons te doorbreken. Dus niet te gaan rennen in je hoofd of op de werkvloer. Op tijd een ‘adempauze’ te nemen, letterlijk en figuurlijk. Op die manier vergroot je de rust en het welzijn voor zorgvragers én raak je zelf niet opgebrand.

Training of workshop boeken?

Bel of mail en vraag naar de mogelijkheden.